top of page
  • Wat is een HAIO?
    Onze praktijk is door het ICHO (Interuniversitair Centrum voor Huisarts Opleiding) erkend als officiële opleidingspraktijk. Daardoor zijn er in onze praktijk één of meerdere HAIO’s (Huisartsen in Opleiding) werkzaam. Een HAIO is reeds afgestudeerd als arts, maar moet zich nog drie jaar verder specialiseren om een erkend huisarts te worden. Zij doen zelfstandig raadplegingen en huisbezoeken, maar hebben dagelijks een overlegmoment met hun praktijkopleider. Indien nodig roepen zij het advies in van een vaste huisarts tijdens de consultatie.
  • Waarvoor kunt u bij de huisarts terecht?
    Uw huisarts is uw eerste aanspreekpunt bij elk ziektebeeld. Als groepspraktijk bieden wij u een plaats aan waar u in alle vertrouwen geholpen kan worden. We verwijzen u tevens door naar de juiste hulpverlener indien nodig. Daarnaast kan u bij ons ook terecht voor een aantal technische zaken. ● Bloedafnames ● Vaccinaties ● Electrocardiogram en pre-operatieve onderzoeken ● Hechten van bepaalde wonden en verwijderen van hechtingen / nietjes ● Bevriezen van wratjes (cryotherapie) ● Verwijderen van oorproppen ● Kleine chirurgische ingrepen (vb. moedervlekjes verwijderen, ingegroeide teennagel) ● Covid testen ● Aanleggen en verwijderen van gipsen ● Uitstrijkjes, plaatsen en verwijderen van een spiraal, bespreken van anticonceptie, SOA-testen,... ● Radiologie van kleine breuken ● Medische raadpleging voor een levensverzekering ● Medische bijstand bij een arbeidsongeval ● Opvolging Chronische zorg ● Opvolging palliatieve zorg
  • Wat met reisvaccinaties?
    Reisvaccins dienen op voorhand aangekocht te worden bij de apotheek. Nadien kunnen ze door de huidarts worden gezet. Enkele vaccins (vb. vaccin tegen gele koorts) kunnen enkel in erkende centra worden gezet. Het instituut voor Tropische Geneeskunde ontwikkelde de website Wanda om reizigers te informeren en op de hoogte te houden van de gezondheidsrisico’s van hun bestemming. Je vindt er ook informatie en tips terug om gezond op vakantie te gaan en gezond weer terug te keren.
  • Kan ik telefonisch een voorschrift vragen?
    Tijdens uw raadpleging geven we voldoende voorschriften mee tot het volgend bezoek. Een telefonische vraag om voorschriften wordt zo overbodig. Heeft u toch een voorschrift te kort of te weinig, kan u zeker contact opnemen met ons. Het medisch secretariaat of uw arts zal dan oordelen of u hiervoor op raadpleging moet komen. Voorschriften kunnen NOOIT bekomen worden via e-mail. Is het langer dan drie maand geleden dat u langskwam of gaat het om nieuwe medicatie, maak dan zeker altijd een afspraak bij uw huisarts.
  • Wat is het nummer van de wachtpost?
    U kan de huisarts van wacht bereiken via het nummer 1733. De wachtdienst is bedoeld voor dringende zaken, die niet kunnen wachten tot de volgende dag.
  • Hoe laat ik een attest invullen?
    Voor het invullen van attesten en andere documenten hebben we bepaalde informatie en tijd nodig. Daarom vragen we om hiervoor op raadpleging te komen.
  • Ik ben zwanger. Wat nu?
    Heb je een positieve zwangerschapstest, maak dan een afspraak bij de huisarts. Uw arts zal een bloedafname doen ter bevestiging. Voor het verdere verloop kan je je laten opvolgen door de gynaecoloog en de huisarts. De huisarts kan instaan voor de bloedafnames, urine-onderzoek, het plaatsen van vaccinaties (kinkhoest, griep,...) en de suikertest.
  • Ik kan online geen afspraak meer boeken. Wat nu?
    Voor dringende problemen kan u steeds telefonisch contact opnemen, ook als de online afspraken volgeboekt zijn. Onze medische secretaresse zal kijken om u zo snel mogelijk te helpen.
  • Kan ik een huisbezoek aanvragen?
    Huisbezoeken zijn bedoeld voor mensen die zich moeilijk kunnen verplaatsen naar de praktijk (vb. hoogbejaarden, als u heel ziek bent,...). We vragen dan ook om zoveel mogelijk zelf naar de raadpleging te komen. We hebben in onze praktijk alles voorhanden om u zo goed mogelijk te helpen. Onze praktijk is tevens rolstoeltoegankelijk. Voor de goede werking van de praktijk, vragen wij om een huisbezoek zo snel mogelijk aan te vragen (indien mogelijk voor 11 uur ‘s morgens). Huisbezoeken zijn geografisch beperkt. Woont u te ver af van de huisartsenpraktijk, dan is een huisbezoek niet mogelijk.
  • Wat is een GMD?
    Een Globaal Medisch Dossier brengt al uw belangrijke medische gegevens samen in één dossier. In het GMD worden alle gegevens bijgehouden over uw gezondheid zoals uw medische voorgeschiedenis, geneesmiddelengebruik, gevolgde behandelingen, verslagen van specialisten en andere zorgverleners. Het GMD is gratis voor de patiënt, waardoor u tot 30 procent minder remgeld betaald voor een consultatie. Er is ook een volledige terugbetaling van de toeslag voor een avondraadpleging (18-21 uur). Elk kalenderjaar wordt het GMD verlengd. We dienen hiervoor éénmaal per jaar uw identiteitskaart in te lezen. Hierbij geeft u toestemming dat uw medische gegevens geraadpleegd en uitgewisseld worden via e-Health door uw huisarts/specialist en apotheker.
  • Wat is Helena?
    Helena is het gratis digitale gezondheidsportaal van België. Het is jouw persoonlijke digitale brievenbus voor al jouw medische documenten en gegevens. Op deze manier is veilig communiceren mogelijk tussen zorgverlener en patiënt. Via Helena kan u alle medische documenten (voorschriften, laboresultaten, medische attesten,...) rechtstreeks van uw arts ontvangen. Bovendien kan u ook al uw medicatievoorschriften in één klik reserveren bij de apotheker. Meer info hierover vindt u terug op info.helena.care.
  • Waar kan ik online betrouwbare medische informatie terugvinden?
    Aarzel niet om de huisarts te raadplegen bij medische vragen. Betrouwbare info omtrent medische onderwerpen vindt u terug op de websites https://www.gezondheidenwetenschap.be/ en https://www.thuisarts.nl/.
  • Kan ik met twee of meerdere personen naar de raadpleging komen?
    U kan zeker met twee of meerdere personen naar de raadpleging komen. Indien u uw afspraak telefonisch maakt, vermeld dit dan zeker aan onze medische secretaresse, zodat er voldoende tijd voorzien kan worden. Boekt u uw afspraak online, vragen wij om zelf voldoende tijdsloten te voorzien (vb. twee tijdsloten voor twee personen).
  • Kan ik mijn kinderen bij de huisarts laten vaccineren?
    U kan ervoor kiezen om uw kinderen bij de huisarts te laten vaccineren. De vaccins die in het basisvaccinatieschema staan hebben wij steeds op voorraad en zijn gratis. Je betaalt dus enkel de raadpleging. Wilt u een vaccin laten toedienen die niet tot het basisschema behoort (vb. Bexsero, Nimenrix,...), dan moet u dit bestellen en afhalen bij de apotheek. Neem op voorhand contact op met het medisch secretariaat. Uw huisarts zal deze vaccinatie voorschrijven.
  • Kan ik kiezen bij welke arts ik ga?
    Vanzelfsprekend blijft de vrije keuze van huisarts gewaarborgd. In geval van overmacht of afwezigheid, zullen wij samen met u zoeken naar de beste oplossing. Elke arts heeft inzage in uw dossier indien nodig. Onze artsen plannen regelmatig een overlegmoment met elkaar in.
  • Waarvoor kunt u bij de verpleegkundige terecht?
    U kan bij de verpleegkundige terecht voor een aantal technische handelingen: ● Bloedafnames ● Electrocardiogram (vb. in het kader van een pre-operatief onderzoek) ● Vaccinaties ● Verwijderen van hechtingen of nietjes (de huisarts controleert nadien of de wonde mooi geheeld is). De verpleegkundige is net als de artsen gebonden aan het medisch beroepsgeheim. U kan bij haar telefonisch een afspraak maken of online boeken in haar agenda. Zij pleegt steeds overleg met de huisarts indien nodig.
bottom of page